Om ervoor te zorgen dat een stageperiode goed verloopt en er een optimale leerperiode voor de stagiair(e) wordt gecreëerd, zijn richtlijnen ontwikkeld. Deze
Stage guidelines zijn tot stand gekomen door samenwerking met onderwijs (ROC van Amsterdam en Flevoland in het bijzonder), bedrijven op Schiphol, aangesloten bij het netwerk van Luchtvaart Community Schiphol (LCS) en op basis van interviews met (ex)-stagiair(e)s op Schiphol. Ook Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) en MBO Raad zijn betrokken.
Wanneer je van oordeel bent dat de Stage guidelines worden overtreden en je geen oplossing kunt vinden na overleg met zowel de stagebegeleider van het bedrijf als je stagebegeleider vanuit je opleiding, heb je als stagiair(e) de mogelijkheid om contact op te nemen met het stage-meldpunt dat wordt beheerd door de Luchtvaart Community Schiphol.
Proces
Voor wie is het meldpunt bedoeld
Het meldpunt is een vangnet voor jou als stagiair(e). Indien je van mening bent dat er in strijd gehandeld wordt met de Stage guidelines en je er niet uitkomt met zowel het stagebedrijf als je contactpersoon bij je opleiding
Wie kan zich melden bij het meldpunt
Het meldpunt is specifiek voor jou als stagiair(e) wanneer je stage loopt op Schiphol als onderdeel van je mbo-opleiding.
Wat doet het meldpunt als je meldt
Het meldpunt bestaat uit vertegenwoordigers van MBO Raad, Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) en Luchtvaart Community Schiphol (LCS) en zoekt eerst uit wat er precies aan de hand is.
De leden van het meldpunt nemen contact op met jou als stagiair(e), het stagebedrijf en de opleider. De leden van het meldpunt besluiten nadat alle partijen hun verhaal hebben kunnen doen, of de klacht gegrond cq ongegrond is.
Bij een gegronde klacht, komt er een besluit voorzien van een advies, waarin afspraken worden gemaakt over verbetering van de situatie en de evaluatietermijn.